here is my world... world which is so small compared to the other created world by Allah... Subhanallah....
Thursday, August 24, 2017
Saturday, February 20, 2016
Cerita 14 Februari 2016....
Kejadian jam 9.30 malam.... Daanish seronok sambil melompat- lompat tersengih-sengih seronok sebab ayah cakap nak main plant vs zombie dengan dia... Ayah tengah ajar kakak. Mama tengah layan adik kat peti ais.... Mama tegur jangan lompat-lompat, Tak Dan habis cakap.... Tetiba ternampak Daanish terjatuh beserta bunyi tin... Lampu x buka... Dalam samar-samar nampak mcm darah... Terus panic... Daanish dah tekup bibir dengan tangan dan seperti menahan sakit. Daanish terjatuh atas tin biskut butter cookies...
Mama terus bawa masuk toilet basuh luka baru perasan bibir terbelah dalam Dan darah masih mengalir... Panik Yakut jadi lebih teruk... Terus sapu ubat TYT ab kami kalau luka insyaallah ok... Pastu ayah ambil daun alovera letak kat bibir tu dengan harapan dapat membantu stop pendarahan, kurang sakit ( sebab sejuk) dan membantu tangkup luka....
Tapi masih risau dan terus bawa pergi poliklinik 24 jam. Tapi klinik tu cakap luka tu kene jahit diorang tak de peralatan yang cukup. Jadi mereka refer ke Hospital.
Semasa menunggu giliran di unit kecemasan...
Alhamdulillah darah dah berhenti dan luka dah bertangkup sebelum jumpa doktor... Kurang rasa ngeri tengok luka. Bibir bawah Dah mula bengkak... Belah dalam bibir pun luka tergigit penuh luka bekas gigi atas...
Alhamdulillah doktor kata memang patut kene jahit, tapi sebab dah ayah minta untuk gam... Doktor kata boleh gam... Tapi kene jaga tak boleh basah dah buas-buas ... So kene minum pakai straw... At least seminggu untuk baik...
Moga cepat baiklah anak mama yer....
Thursday, November 27, 2014
Jalan-jalan menikmati alam...
Dua tiga hari ni... Kami jalan-jalan menikmati keindahan alam semulajadi. Selain ke Pantai Murni lunch picnic... Kami jalan-jalan kawasan sekitar... Macam-macam ada... Lembah Bujang, Rekreasi Sri Perigi, Rekreasi Titi Hayun, Rekreasi Tupah dan Rekreasi Batu Hampar. Tapi Batu Hampar ni macam da lama terbiar dan tak terjaga... Fasiliti yang ada seperti pondok, titi, board-walk dah patah, reput tidak dibaiki....
Mula- mula kami ke Lembah Bujang. Dah pernah datang tahun lepas dan diorang pun masih ingat apa yang ada kat situ. Jadi kita buat aktiviti lain pula dari yang sebelum ini... Sebelum ini kita melawat museum batu dan batu-batu....
Kali ini ajak mereka main air pula... Pada awal nya semua x nak... Macam-macam tanya... Bole ke? Tak kotor ke? Ni air apa? Bagi pegang... Bagi rendam kaki... Main kat small stream...
Lepas tu... Pantang nampak air... Nak masuk rendam kaki katanya... Pastu ajak masuk air ... Mandi... Mereka seronok tapi takut... Dan akhirnya jenuh ajak keluar... Tak nak balik... Dah mengigil dan biru pun tak nak keluar... Siap nangis2 lagi si abang tak nak balik, nak mandi lagi... Hehehe
Balik rumah & sepanjang perjalanan... Kakak tak habis2... "Mama, kenapa Balqis rasa bila Balqis jalan macam air tarik2?". First time mandi sungai... Mabuk kot fikir aku... :)
Dua hari selepas itu. Kami ke Pantai Murni picnic... + sambut birthday Kakak.
Lepas tu jalan-jalan...
Sri Perigi: air terjun yang sangat cantik... Tapi tak sesuai untuk famili yang ada anak kecil macam kami... Ada homestay berdekatan.
Tupah: sungai yang panjang dan spot picnic boleh pilih... Sebab sungai yang panjang dan selesa untuk famili berkelah dan mandi.
Kami berhenti berehat dan main air.
Kakak hepi... Walaupun x de kek... :)
Saturday, November 08, 2014
Balloon time....
Sape kata susah nak make kids happy dan susah nak tinggalkan tap atau ipad.... Hehehe
Make the activity interesting and play along... 😊 anything in the house can be interesting.....
Bahan-bahan kami hari ini:
1. Penyedut hampagas / vaccum cleaner with blower. Kipas pun bole...
2. Plastik besar
Blow the plastic to be a balloon or can be a parachute.
Yes they use to play with plastic bag depan kipas angin... Like friend of mine put in her blog. Hehehe thanks nuyu...
Friday, September 12, 2014
Last activities....
Aktiviti perabih duit raya dan jalan2 picnic tepi pantai.... Picnic makan tengah hari kat pantai Murni...
Tuesday, August 26, 2014
Saturday, August 02, 2014
Raya 2014
Alhamdulillah ... Balqis manage to fast for 24 days... Tinggal 5 hari jer. :) horay for Balqis... :)
Tahun ni Raya kat Rumah sewa lepas sembahyang raya dan makan. Kami bersiap untuk bertolak pulang ke Alor Setar. Tapi dalam perjalanan plan bertukar bila telefon adik. Adik cakap dia tak ada di rumah. Kami berubah haluan ke Kota Bharu. Walaupun dalam poket duit ngam-ngam duit minyak. Berdoa moga duit mencukupi dan perjalanan dilindungiNya.
Oleh itu kami beraya sat saja kat sana. Hari raya kedua kami bertolak pulang ke kedah.
Hari Raya ke-3 (malam) kami beraya di Alor Setar pula. Ziarah kubur dan tok.
Tapi tahun ni x sempat nak amik gambar raya sebab banyak sangat plan tak terancang...
Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin dari kami untuk semua.
Saturday, July 19, 2014
First attempt to fast
This is her first time berpuasa. We just asking her to try fasting. Tak tefikir pun untuk dia berpuasa penuh... Mungkin bole try puasa half day ker... A few day penuh ker... That's all... Harap dia faham to tolerate and faham about puasa. So... To encourage her to fast... I create a fasting journal for her... She will be getting stars if she fast for full day... Will be getting half staf for half day or getting a big "X" if she doesn't fast that day... For the first 5 days was a bit hard for her and her brother. Both tak leh terima tak leh makan together during day time... Either she will be upset not having to eat her favourite fruit or cereal with her brother or the other way around.
One of the scene I manage to capture during our travel from Alor Setar to our home, on the 5th day of Ramadhan.
After that day she manage to fast all day just to get a star in her book. She doesn't like the big red "X" I draw in her book... :)
So far she only tinggal puasa for 5 days... Itu pun... Sehari jer tak puasa betul... Lain-lain hari puasa separuh hari atau 3/4 hari...
Oklah for first timer and 5 years old girl... :)
Sunday, June 15, 2014
Bugs!!!
Eee... Takutnya.... Hehehe... Takut tak ngan bugs... ? I geli dengan bugs ni... Kecuali jenis macam butterfly ker, dragonfly ker... Jenis ulat2 tu... Confirm I menjerit punya... :) tapi bugs yang nak di tunjuk ni comel.... :) ulat tu pun I tak geli....
Ni hadiah for Ameer... Thank you... :)
Want to see?
Friday, June 13, 2014
Kenny Rogers Rosters
A few picture taken while making order for our little member yang tak lalu makan. We are all fell sick except for Ameer. I think this is due to mama's milk doing it's job protecting and supplementing him with antibodies and help.
Balqis and Daanish was so not want to eat... And will vomit after meal, with cough, flu and fever... On and off for 2 weeks now. Sorang baik... Sorang baru Mak mula... Yang Dah baik berjangkit semula... Yela... Kakak berasa sihat, peluk cium adik yang tak sihat... Dan sebaliknya... Alih-alih berjangkit la... Nak larang pun payah... :) so we end up try something new for Daanish and long so not for Balqis... What the... My English!!! Hahaha... ^_^
They both eat akhirnya, although not much. Lastly mama & ayah had to finished it up. Daanish vomit after eating. But ok no food came out, only lendir & air. Hoping both will be fine and get well soon.
Tuesday, June 10, 2014
Daanish 3rd birthday....
Later, Ayah bring along the birthday boy out buying the birthday cake and having first ever hair cut at the barber's shop. While mama and kakak deco the house, cleaning and arranging the furniture with feeding time stop for little Ameer when he's hungry... :)
But somehow we do manage to sort of finished in time, just before they came back.
When they came back, ayah masuk dulu informing us and give me the cake. Then they came in. We sing the birthday song. Gembira bukan main lagi.... But no more cute baby looks... Gonjeng dah rambut... Tak pe la... Nanti panjang balik kan... •_<
Wednesday, April 23, 2014
Balqis 5th Birthday
This event was made for her last year in 26th of November.... Dah lepas pon... Tapi tak pos pun kat sini... Since Mama selalu mabuk dan pening bila mengadap computer... Hehehe
Tuesday, April 22, 2014
Past events
These were the pictures of past events. For family members yang berjauhan dan masih merindui kami.... ^_^
Green around the house
The bag
Our new family member
Subscribe to:
Posts (Atom)



















































