Pages

Thursday, May 20, 2010

good to share about ikhlas

ORANG IKHLAS ITU TERTINDAS? 
Jika kita memberi kebaikan kepada seseorang, kebaikan itu akan dibalas walaupun yang membalasnya bukan orang yang kita berikan kebaikan itu. Hakikat ini mengingatkan saya kepada satu perbualan yang berlaku sewaktu saya mengendalikan program latihan beberapa tahun lalu di sebuah organisasi. 

"Saya tidak mempunyai apa-apa harapan lagi pada organisasi ini," kata seorang kakak berterus-terang.
"Mengapa?" balas saya.
"Organisasi ini dipenuhi oleh kaki bodek dan kaki ampu. Saya terseksa bekerja secara ikhlas di sini. Tidak pernah dihargai, tidak ada ganjaran yang wajar. Saya bukannya orang yang bermuka-muka. Tak pandai saya nak ampu-ampu orang atas, Fokus saya kepada kerja sahaja." 

Kakak itu sebenarnya adalah peserta program yang paling senior. Telah berpuluh tahun bekerja dalam organisasi tersebut. Itu adalah kali terakhir dia mengikuti program latihan. Enam bulan lagi dia akan bersara. Kesempatan yang diberikan kepadanya dalam sesi memperkenalkan diri itu telah digunakannya sepenuhnya untuk meluahkan rasa kecewa dan marahnya sepanjang berkhidmat di situ. Sungguh, dia kecewa sekali. Siapa tidak marah, jika bekerja secara ikhlas dan gigih tetapi tidak pernah dinaikkan pangkat atau mendapat kenaikan gaji? 

Sewaktu rehat, sambil minum-minum dan berbual santai saya bertanya kepadanya, "kakak punya berapa orang anak?"
Sengaja saya bertanya soal-soal "di luar kotak" agar ketegangan dalam sesi sebelumnya dapat diredakan.
"Oh ramai encik…"
"Bagaimana dengan anak-anak kakak?" 

Wah, saya lihat dia begitu ceria apabila mula menceritakan tentang anak-anaknya. Boleh dikatakan semua anak-anaknya berjaya dalam profesion masing-masing. Ada yang menjadi doktor, jurutera, pensyarah dan sebagainya. Malah seorang anaknya telah menjadi hafiz.
"Kakak, boleh saya bertanya?"
"Tanyalah encik…" ujar kakak itu sambil tersenyum. Mendung di wajahnya sudah berlalu. Dia begitu teruja bila bercerita tentang anak-anaknya. Memang, semua anak-anaknya menjadi. 

"Jika kakak diberi pilihan, antara anak-anak yang "menjadi" dengan naik gaji, mana yang kakak pilih?"
Belum sempat dia menjawab, saya bertanya lagi, "antara kakak naik pangkat dengan anak-anak berjaya dalam karier mereka, mana yang kakak pilih?" 

Dengan cepat kakak itu menjawab, "hati ibu encik… tentulah saya pilih anak-anak saya menjadi walaupun tidak naik gaji atau dapat pangkat. Anak-anak adalah harta kita yang paling berharga!" 

Saya tersenyum. Hati ibu, begitulah semestinya.
"Kakak, sebenarnya keikhlasan dan kegigihan kakak bekerja dalam organisasi ini telah mendapat ganjaran…" kata saya perlahan. Hampir berbisik.
"Maksud encik?"
"Allah telah membalas dengan ganjaran yang lebih baik dan lebih kakak  sukai. Bila kakak ikhlas bekerja dalam organisasi ini, Allah berikan kepada kakak anak-anak yang menjadi."
"Tidak pernah saya terfikir begitu encik…" 

"Allah Maha Berkuasa. Ada kalanya takdir dan perbuatan-Nya terlalu misteri dan rahsia untuk dijangkau oleh pemikiran kita. Tetapi yakinlah what you give, you get back. Itu hukum sunatullah dalam hubungan sesama manusia. Kebaikan yang kita buat akan kembali kepada kita. Yakinlah."
"Walaupun bukan daripada seseorang atau sesuatu pihak yang kita berikan kebaikan itu?"
"Maksud encik?" 

"Macam ni, saya buat kebaikan kepada organisasi tempat saya bekerja, tapi Allah berikan kebaikan kepada keluarga. Pembalasan Allah bukan di tempat saya bekerja, sebaliknya diberikan dalam keluarga saya. Begitukah encik?"
"Itulah yang saya katakan tadi, takdir Allah kekadang terlalu misteri. Tetapi ketetapannya mutlak dan muktamad, siapa yang memberi kebaikan akan dibalas dengan kebaikan. Dalam istilah biasa itu dipanggil golden rule!" 

Kakak itu termenung. Mungkin memikirkan pertalian dan kaitan antara apa yang berlaku dalam organisasi dengan familinya.
"Metafora atau analoginya begini. Katalah kita sedang memandu di satu jalan yang mempunyai dua atau tiga lorong. Penuh sesak. Tiba-tiba sebuah kereta yang tersalah lorong di sebelah memberi isyarat untuk masuk ke lorong kita. Kerana simpati melihat dia terkial-kial memberi isyarat, kita pun beralah, lalu memberi laluan untuk kereta itu masuk di hadapan kita…" 

Saya berhenti seketika mengambil nafas sambil mencari reaksi. Saya lihat kakak itu mendengar penuh minat. Dia meneliti metafora yang saya sampaikan dengan begitu teliti.
"Kemudian kita terus memandu ke hadapan. Mungkin sejam kemudian atau setelah berpuluh-puluh kilometer, tiba-tiba kita pula yang tersalah lorong. Kita pula yang memberi lampu isyarat untuk masuk ke lorong sebelah. Soalnya logikkah kalau kita mengharapkan kereta yang kita bantu sebelumnya memberi laluan untuk kita?" 

Kakak itu tersenyum dan berkata, "tak logik encik. Kereta yang kita bantu tadi entah ke mana perginya."
"Tapi ada tak kereta lain yang simpati dan memberi laluan untuk kita?'
"Pasti ada! Insya-Allah."
"Ya, begitulah. Padahal kereta itu tidak pernah sekali pun kita tolong. Tetapi Allahlah yang menggerakkan hati pemandunya untuk memberi laluan kepada kita. Orang yang kita beri kebaikan, tidak ada di situ untuk membalas kebaikan kita… Tetapi Allah menggerakkan hati orang lain, yang tidak pernah merasa kebaikan kita untuk membalas kebaikan kita tadi." 

"Subhanallah!"
"Begitu dalam litar di jalan raya dan begitu jualah litar dalam kehidupan manusia. Kita buat baik kepada A, tetapi kerap kali bukan A yang membalas kebaikan kita tetapi B atau C atau D atau lain-lainnya yang membalasnya. Inilah hakikat yang berlaku dalam kehidupan ini."
"Kita tidak boleh kecewa bila keikhlasan kita dipersiakan?" tanya kakak itu lagi. Lebih kepada satu respons minta diiyakan. 

"Kakak, ikhlas sebenar tidak pinta dibalas. Tetapi Allah Maha Kaya dan Maha Pengasih, siapa yang ikhlas akan diberi ganjaran walaupun mereka tidak memintanya kerana setiap kebaikan itu akan dikembalikan kepada orang yang melakukannya. Ia umpama bola yang dibaling ke dinding, akan melantun semula kepada pembalingnya!"
"Selalunya saya dengar, orang ikhlas akan dibalas di akhirat."
"Itulah balasan yang lebih baik dan kekal. Tetapi saya katakan tadi, Allah Maha kaya, Allah mahu dan mampu membalas keikhlasan hamba-Nya di dunia lagi." 

"Maksud encik?"
"Orang yang ikhlas akan diberi ketenangan dan kebahagiaan dalam hidup. Anak-anak yang soleh dan solehah. Isteri yang taat atau suami yang setia. Dan paling penting… hati yang sejahtera. Inilah kekayaan dan kelebihan yang lebih utama daripada pangkat, gaji dan jawatan."
"Jadi orang ikhlas akan terus ditindas, tidak dapat kenaikan pangkat atau gaji? Bukan apa, saya terfikir kenapa nasib kaki ampu dan kaki bodek lebih baik dalam organisasi. Mereka dapat naik pangkat!" 

Giliran saya pula tersenyum.
"Tidak ada kebaikan yang akan kita dapat melalui jalan yang salah. Percayalah, kalau benar mereka kaki ampu dan bodek sahaja… pangkat yang mereka dapat akan menyebabkan mereka melarat. Gaji naik, tetapi ketenangan hati menurun. Ingat apa yang saya kata tadi, what you give you get back… Golden rule itu bukan untuk kebaikan sahaja, tetapi untuk kejahatan juga. Kalau kita berikan kejahatan, kejahatan itu akan kembali semula kepada kita. Kaki ampu, mungkin akan dapat anak yang pandai bermuka-muka. Kaki bodek mungkin dibalas dengan isteri yang berpura-pura!" terang saya panjang lebar. 

"Jadi apa yang harus saya lakukan dengan baki masa perkhidmatan yang tinggal tidak beberapa bulan lagi ni?"
"Bekerjalah dengan gigih. Walaupun mungkin bos tidak melihatnya, tetapi Allah Maha Melihat. Bekerja itu satu ibadah. God is our "ceo", kata orang sekarang. Insya-Allah, satu hari nanti manusia juga akan diperlihatkan oleh Allah tentang keikhlasan manusia yang lain. Jangan berhenti memberi kebaikan hanya kerana tidak dapat penghargaan…"
"Maksud encik?" 

"Jangan mengharap terima kasih daripada manusia atas kebaikan yang kita buat kepadanya."
"Kenapa?"
"Kita akan sakit jiwa!"
"Kenapa?"
"Kerana umumnya manusia tidak pandai berterima kasih. Lihatlah, kalau kepada Allah yang Maha Memberi pun manusia tidak pandai bersyukur dan berterima kasih, apalagi kepada manusia yang pemberiannya terbatas dan berkala. Sedikit sekali daripada manusia yang bersyukur," balas saya mengulangi apa yang maktub dalam Al Quran. 

"Tetapi Allah tidak berhenti memberi… " kata kakak itu perlahan.
"Walaupun manusia tidak berterima kasih kepada-Nya. Sekalipun kepada yang derhaka dan kafir, tetapi Allah terus memberi… Justeru siapa kita yang tergamak berhenti memberi hanya kerana tidak mendapat penghargaan dan ucapan terima kasih?"
"Ah, kita terlalu ego…" 

Dan itulah kesimpulan perbualan yang saya kira sangat bermakna dan besar impaknya dalam hidup saya. Saya terasa "diperingatkan" semasa memberi peringatan kerana pada hakikatnya saya juga tidak terlepas daripada lintasan hati oleh satu pertanyaan… orang ikhlas tertindas?

 

 

petikan diatas diambil dari email oleh kawan saya: www.zurahamid.blogspot.com


Info untuk hari ini....

Hari ini, saya nak kongsi bersama dengan rakan-rakan... yang mana saya sebagai seorang ibu buat pertama kali yang sangat teruja dengan kehadiran seorang insan bernama anak... memang boleh dikatakan setiap hari saya akan teliti perkembangan dan kalau boleh semua saya nak rekodkan sama ada melalui gambar dan video jika berkesempatan... disini saya sertakan jadual perkembangan kanak-kanak untuk semua... :)

Child's Age

Mastered Skills

(most kids can do)

Emerging Skills

(half of kids can do)

Advanced Skills

(a few kids can do)

1 month

Lifts head when lying on tummy
Responds to sound
Stares at faces

• Follows objects briefly with eyes
• Vocalizes: oohs and aahs
• Can see black-and-white patterns

Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle

2 months

• Vocalizes: gurgles and coos
• Follows objects across field of vision
• Notices his hands
Holds head up for short periods

Smiles, laughs
• Holds head at 45-degree angle
• Makes smoother movements

Holds head steady
• Can bear weight on legs
• Lifts head and shoulders when lying on tummy (mini-pushup)

3 months

Recognizes your face and scent
Holds head steady
• Visually tracks moving objects

• Squeals, gurgles, coos
• Blows bubbles
• Recognizes your voice
• Does mini-pushup

Rolls over, from tummy to back
• Turns toward loud sounds
• Can bring hands together, bats at toys

4 months

Smiles, laughs
• Can bear weight on legs
• Coos when you talk to him

• Can grasp a toy
Rolls over, from tummy to back

Imitates sounds: "baba," "dada"
Cuts first tooth
• May be ready for solid foods

5 months

Distinguishes between bold colors
• Plays with his hands and feet

• Recognizes own name
Turns toward new sounds
Rolls over in both directions

• Sits momentarily without support
• Mouths objects
Separation anxiety may begin

6 months

• Turns toward sounds and voices
Imitates sounds
Rolls over in both directions

Is ready for solid foods
• Sits without support
• Mouths objects
• Passes objects from hand to hand

• Lunges forward or starts crawling
Jabbers or combines syllables
Drags objects toward himself

7 months

Sits without support
Drags objects toward herself

• Lunges forward or starts crawling
Jabbers or combines syllables
• Starts to experience stranger anxiety

• Waves goodbye
Stands while holding onto something
• Bangs objects together
• Begins to understand object permanence

8 months

• Says "mama" and "dada" to both parents (isn't specific)
• Passes objects from hand to hand

Stands while holding onto something
Crawls
• Points at objects
• Searches for hidden objects

• Pulls self to standing, cruises
• Picks things up with thumb-finger pincer grasp
• Indicates wants with gestures

9 months

Stands while holding onto something
Jabbers or combines syllables
• Understands object permanence

Cruises while holding onto furniture
• Drinks from a sippy cup
Eats with fingers
• Bangs objects together

• Plays patty-cake and peek-a-boo
• Says "mama" and "dada" to the correct parent

10 months

• Waves goodbye
• Picks things up with pincer grasp
Crawls well, with belly off the ground

• Says "mama" and "dada" to the correct parent
• Indicates wants with gestures

Stands alone for a couple of seconds
• Puts objects into a container

11 months

• Says "mama" and "dada" to the correct parent
• Plays patty-cake and peek-a-boo
Stands alone for a couple of seconds
Cruises

Understands "no" and simple instructions
• Puts objects into a container

• Says one word besides "mama" and "dada"
• Stoops from standing position

12 months

Imitates others' activities
• Indicates wants with gestures

• Takes a few steps
• Says one word besides "mama" and "dada"

Walks alone
Scribbles with a crayon
• Says two words besides "mama" and "dada"

13 months

• Uses two words skillfully (e.g., "hi" and "bye")
Bends over and picks up an object

• Enjoys gazing at his reflection
• Holds out arm or leg to help you dress him

• Combines words and gestures to make needs known
• Rolls a ball back and forth

14 months

Eats with fingers
• Empties containers of contents
Imitates others

Toddles well
• Initiates games
• Points to one body part when asked
• Responds to instructions (e.g., "give me a kiss")

• Uses a spoon or fork
• Matches lids with appropriate containers
Pushes and pulls toys while walking

15 months

• Plays with ball
• Uses three words regularly
Walks backward

Scribbles with a crayon
• Runs
• Adopts "no" as his favorite word

"Helps" around the house
• Puts his fingers to his mouth and says "shhh"

16 months

• Turns the pages of a book
• Has temper tantrums when frustrated
• Becomes attached to a soft toy or other object

• Discovers the joy of climbing
• Stacks three blocks
• Uses spoon or fork
• Learns the correct way to use common objects (e.g., the telephone)

Takes off one piece of clothing by himself
• Gets finicky about food
• Switches from two naps to one

17 months

• Uses six words regularly
• Enjoys pretend games
• Likes riding toys

Feeds doll
Speaks more clearly
Throws a ball underhand

• Dances to music
• Sorts toys by color, shape, or size
Kicks ball forward

18 months

• Will "read" board books on his own
Scribbles well

• Strings two words together in phrases
Brushes teeth with help
• Stacks four blocks

Throws a ball overhand
• Takes toys apart and puts them back together
• Shows signs of toilet training readiness

19 months

• Uses a spoon and fork
• Runs
Throws a ball underhand
• Enjoys helping around the house

• Understands as many as 200 words
• Recognizes when something is wrong (e.g., calling a dog a cat)

Washes and dries own hands with help
• Points to picture or object when you call it by name
• May know when she needs to pee

20 months

Feeds doll
Takes off own clothes
• Dumps an object in imitation, such as throwing garbage away

Learns words at a rate of ten or more a day
• Can walk up stairs (but probably not down)

• May start exploring genitals
Draws a straight line
• Names several body parts

21 months

• Can walk up stairs
• Able to set simple goals (e.g., deciding to put a toy in a certain place)

Throws a ball overhand
Kicks ball forward
• Stacks six blocks

• Names simple picture in a book
• Can walk down stairs

22 months

Kicks ball forward
• Follows two-step requests (e.g., "Get your doll and bring it here")

• Does simple puzzles
Draws a straight line
• Names several body parts

Puts on loose-fitting clothes
• Might be ready for a big bed
• Understands opposites (e.g., tall vs. short)

23 months

• Names simple picture in a book
• Uses 50 to 70 words

• Opens doors
Sings simple tunes
• Takes more of an interest in playing with other kids

• Talks about self (likes, dislikes)
• Asks "why?"

24 months

• Names at least six body parts
• Half of speech is understandable
• Makes two- to three-word sentences

• Talks about self
• Arranges things in categories
• Can walk down stairs

• Begins to understand abstract concepts (e.g., sooner and later)
• Becomes attuned to gender differences
• Learns to jump

25 and 26 months

• Stacks six blocks
Walks with smooth heel-to-toe motion

Uses pronouns (e.g., I, me, you)
Washes and dries own hands

Speaks clearly most of the time
Draws a vertical line

27 and 28 months

Jumps with both feet
• Opens doors

Understands descriptions (e.g., big, soft)
Draws a vertical line

• Starts to recognize ABCs
Balances on one foot

29 and 30 months

Brushes teeth with help
Washes and dries own hands
Draws a vertical line

Draws a circle
Balances on one foot

Puts on a T-shirt
Names one color
• Names one friend

31 and 32 months

• Recites own name
Draws a circle

Puts on a T-shirt
Balances on each foot for a second
• Recognizes ABCs
Brushes teeth by herself

• Uses two adjectives
Draws a cross
• Points to objects described by use

33 and 34 months

Names one color
• Names one friend
• Carries on a simple conversation

• Alternates feet going up and down stairs
• Uses prepositions (e.g., on, in, over)
Speaks clearly most of the time (75 percent can be understood)
• Stacks eight blocks

• Is toilet trained during the day
• Wiggles thumb
• Expresses a wide range of emotions
Draws a stick figure

35 and 36 months

• Describes how two objects are used
• Uses three to four words in a sentence
• Names two actions (e.g., skipping, jumping)

• Hops and skips
• Follows a two- or three-part command
Separates fairly easily from parents
• Rides a tricycle

Balances on each foot for three seconds
Gets dressed without help