Wednesday, June 09, 2010

something to share from my sister's post

This text quote from my youngest sister's post in her blog. Which I think good to share... Hope you'll enjooy reading and have some new info or ilmu for the day... :)


take from nature,benefits from nature,learn from nature, and give back to nature.

harini adalah pelajaran yang bagus dari ustad.
maaf ustad tak ingat la nama hang!haha
ustad aku foreigner so aku macam susah sikit nak ingat nama dia

anyway.tajuk hari ini

which is take, learn, benefits and give back to nature.

dia cakap bahawa nya kita sebagai manusia di muka bumi tuhan ni
memang tidak memiliki apa apa
bahkan nyawa kita juga bukan milik kita
so dia cakap


"when people question you, you can't simply answer "it's mylife!".it's wrong.because it is not your life.and when you did something causing people trouble,it's simply wrong to say "it's my life"."

kita memang tidak berhak untuk mengatakan nyawa itu hak milik kita huhu :(

apa yang milik kita sepenuhnya adalah
"trust" which is amanah given from Allah to us
jadi kita sebagai seorang muslim haruslah
menjaga amanah yang diberikan oleh Nya
kita patut berbangga kan?sebab Dia dah bagi amanah kat kita
sebab Allah mempercayai kita

bukan sahaja kita bertanggungjawab atas diri sendiri
tapi benda disekeliling yang dah diberikan
kita kena jaga jugak

jadi bila kita makan,tidur,mandi
semua adalah ibadah
sebab kita menjaga badan yang diberikan oleh Allah
we were given reward just to sleep
but our intention is important.

apabila kita dah mengambil tanggungjawab terhadap diri sendiri
kita juga ada tanggungjawab kepada alam sekitar

which he said earlier,


"animals, plants, everything was made for us.to use,to learn.but we have take the responsibility to take care of them.take good care of them.how?plant a tree after cutting a tree."


jadi dia ada tunjukkan satu hadith
yang mengatakan bahawa Nabi Muhammad SAW sendiri tidak membunuh anak ikan. kerana ikan tu masih kecik.

selain tu ada juga hadith yang mengatakan
Allah menghukun seorang wanita,kerana dia tidak memberi makan atau minum terhadap seekor kucing atau melepas kan nya untuk mencari makanannya sendiri

aha!
selepas aku dah hafal ah hadith ni wei!!!!!
aku rasa aku mungkin dapat A dalam subjek ni :p


seterusnya sebagai kesimpulan

  1. kita ni hanyalah hamba Allah.semua daripadaNya.
  2. harus beringat siapa kita sebenarnya
  3. bertanggungjawablah dengan apa yang dilakukan.walaupun tidak serta merta.akan ada akibatnya.seperti kita hadapi sekarang,global warming.kan?if only all people have this awareness.the world wouldn't have any problem
  4. nama ustad foreigner memang susah nak ingat.
  5. aku mungkin dapat A sem ni?

aku lebih sayang binatang :)

aku harap berguna la jugak post aku ni.sebab selama ni asyik cite pasal aku je.haha.just something to ponder.if i have made a mistake there and here,i'm sorry.i am still learning.please give comments if you guys have something to say

note" ustad ni best aku recommend budak uia yang amek unggas :)

No comments: